Centrum Audytu Bezpieczeństwa Sp. z o.o.

+48 881 256 247 | biuro@cab.com.pl

Zabezpieczenie infrastruktury krytycznej a kolejna nowelizacja uKSC

11.12.2024

Dyrektywa NIS 2 – nowe wyzwania dla państw członkowskich

Dyrektywa NIS 2 zobowiązuje państwa Unii Europejskiej do wdrożenia regulacji mających na celu zwiększenie ochrony infrastruktury krytycznej. Jej nadrzędnym celem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informacyjnych w kluczowych sektorach gospodarki. Nowe przepisy dotyczą m.in. sektora energetyki, wodociągów, transportu, ochrony zdrowia czy administracji publicznej.

Podobnie jak inne kraje członkowskie, Polska została objęta procedurą Komisji Europejskiej za niewdrożenie przepisów w terminie. Oczekiwania wobec państw członkowskich obejmują nie tylko dostosowanie prawa krajowego do nowych regulacji, ale także wprowadzenie zaawansowanych rozwiązań technicznych, które pozwolą na skuteczne zapobieganie cyberatakom oraz reagowanie na nie w czasie rzeczywistym.

Procedura KE wobec Polski i innych krajów

Komisja Europejska wszczęła procedurę przeciwko Polsce oraz 23 innym krajom członkowskim za opóźnienia w implementacji dyrektywy NIS 2. Termin wdrożenia przepisów upłynął 17 października 2024 roku. Polska, choć podjęła kroki w tym kierunku, wciąż znajduje się na etapie prac legislacyjnych nad kolejną nowelizacją ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa (uKSC).

Projekt z początku grudnia 2024r. ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia zgodności z wymaganiami dyrektywy. Jednak z uwagi na złożoność procedur oraz ograniczone zasoby techniczne i organizacyjne, realizacja tych założeń napotyka liczne trudności. Opóźnienia legislacyjne narażają nie tylko Polskę, ale także całą Unię Europejską na zwiększone ryzyko cyberataków, które mogą zagrażać bezpieczeństwu publicznemu oraz stabilności gospodarki.

Audyty – kluczowy element wdrażania NIS 2

Jednym z podstawowych wymagań dyrektywy NIS 2 jest przeprowadzanie regularnych audytów infrastruktury technicznej. Audyty te mają na celu identyfikację potencjalnych luk w zabezpieczeniach oraz dostosowanie istniejących systemów do nowych standardów.

Podmioty działające w sektorach objętych regulacjami, takich jak energetyka, transport czy ochrona zdrowia, są zobligowane do zapewnienia ciągłości działania nawet w obliczu zaawansowanych cyberzagrożeń. Przykłady ataków na infrastrukturę krytyczną, jak te przeprowadzone w USA, pokazują, jak poważne mogą być konsekwencje braku odpowiednich zabezpieczeń. W Stanach Zjednoczonych hakerzy uzyskali dostęp do systemów wodociągowych i energetycznych, co mogło prowadzić do zakłócenia dostaw wody czy energii na dużą skalę.

W Europie podobne incydenty są coraz bardziej realne, zwłaszcza w kontekście działań prorosyjskich grup hakerskich, takich jak People’s Cyber Army czy Z-Pentest. Ich aktywność obejmuje ataki DDoS, ale także bardziej zaawansowane próby manipulacji systemami przemysłowymi, które mogą powodować ogromne straty finansowe i społeczne.

Zaawansowane rozwiązania techniczne – konieczność, nie opcja

Dyrektywa NIS 2 wymaga od organizacji wprowadzenia zaawansowanych narzędzi technologicznych. Kluczowe znaczenie mają systemy zdolne do wykrywania i neutralizowania zagrożeń w czasie rzeczywistym. W tym kontekście technologie takie jak sztuczna inteligencja (AI) czy analizy big data stają się nieodzownym elementem infrastruktury krytycznej.

Jednak wdrożenie zaawansowanych systemów ochrony to tylko jedna strona medalu. Równie istotne jest budowanie świadomości wśród pracowników sektora publicznego i prywatnego. Szkolenia, warsztaty oraz kampanie edukacyjne są niezbędne, aby zapobiegać ludzkim błędom, które często stanowią najsłabsze ogniwo w systemach bezpieczeństwa.

Jak Centrum Audytu Bezpieczeństwa może pomóc?

Organizacje stojące przed wyzwaniem dostosowania się do wymagań dyrektywy NIS 2 mogą skorzystać z kompleksowego wsparcia oferowanego przez naszych ekspertów. Świadczymy usługi w zakresie:

  • Audytu infrastruktury technicznej – szczegółowej analizy systemów w celu identyfikacji luk i rekomendacji działań naprawczych.
  • Przygotowania procedur – opracowania i wdrożenia polityk bezpieczeństwa zgodnych z dyrektywą NIS 2 oraz projektem ustawy o KSC.
  • Szkoleń dla pracowników – w celu budowania świadomości zagrożeń oraz rozwijania umiejętności praktycznych w zakresie cyberbezpieczeństwa.
  • Zarządzania zgodnością – świadczymy stałe wsparcie ekspertów, w tym zewnętrznego inspektora ochrony danych oraz specjalistów ds. bezpieczeństwa IT.

Proaktywne działania pozwalają organizacjom uniknąć kar finansowych, ale także zwiększyć swoją odporność na cyberzagrożenia, co przekłada się na większe zaufanie społeczne i bezpieczeństwo operacyjne.

Skutki opóźnień we wdrażaniu przepisów

Procedura naruszeniowa, wszczęta przez Komisję Europejską, zmusza Polskę do szybkiego dostosowania swoich przepisów do wymogów NIS 2. Brak działań może skutkować nałożeniem sankcji finansowych oraz osłabieniem zdolności do ochrony kluczowej infrastruktury.

Dla przedsiębiorstw objętych regulacjami oznacza to konieczność natychmiastowego działania. Audyty, wprowadzenie procedur zgodnych z przepisami oraz szkolenia personelu stają się priorytetem. Firmy, które nie podejmą odpowiednich kroków, ryzykują nie tylko wysokie kary, ale także utratę konkurencyjności na rynku.

Centrum Audytu Bezpieczeństwa to zespół doświadczonych ekspertów, którzy pomogą Ci dostosować się do wymagań dyrektywy NIS 2. Zadbaj o bezpieczeństwo swojej organizacji i uniknij niepotrzebnych ryzyk. Sprawdź naszą ofertę i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc.

Twoje bezpieczeństwo to nasza pasja! 🌐 Jeśli interesuje Cię ochrona danych osobowych, bezpieczeństwo informacji czy cyberbezpieczeństwa, zajrzyj na stronę CAB oraz Platformę Cyberbezpieczeństwa. Szukasz informacji o ochronie sygnalistów? 📢 Sprawdź stronę Kanału Zgłoszeniowego. Czekają tam praktyczne porady i ekspercka wiedza!

Skip to content